Etappe 5 naar Dun sur Meuse - Reisverslag uit Dun-sur-Meuse, Frankrijk van Han Krijgsman - WaarBenJij.nu Etappe 5 naar Dun sur Meuse - Reisverslag uit Dun-sur-Meuse, Frankrijk van Han Krijgsman - WaarBenJij.nu

Etappe 5 naar Dun sur Meuse

Door: Han

Blijf op de hoogte en volg Han

20 Mei 2023 | Frankrijk, Dun-sur-Meuse

Vandaag is een lange dag geworden. Vanochtend om 8:00 vertrokken; het inpakken ging vloeiend en alles paste nu perfect, en eerst inkopen gedaan bij de supermarkt. Tot 10 uur doorgefietst en dan lekker ontbeten. Fietspaden zijn werkelijk goed en mooie omgeving. Regelmatig kom ik de man uit Hoogerheide tegen die gisteravond naast mij stond. Hij gaat naar Verdun en dan via Metz/Nancy terug. Na Charleville verandert het landschap en wordt het echt het dal van de Maas. Ook de Maas verandert, blauw/groen van kleur en minder stuwen. Vanaf Charleville een tijd opgefietst met een Belgische met haar 2 zoons van 13 en 11. Zij waren 3 dagen aan het fietsen en gingen dan met de trein terug.

Van plan om Stenay te stoppen maar is was geen camping meer en volgende was 15 km verder in Dun. Dit betekent dat ik vandaag 120km heb gefietst. Besloten om hier ook de zondag te blijven als rustdag. Plaats stelt niet veel voor maar wel een biologische bakker met veel grotere paint au chocolat dan elders.

21052023: Vanochtend eerst alles gewassen en daarna koffie gaan drinken bij de biologische bakker. Na de inkoop van de lunch bij de supermarkt naar boven geklommen naar de kerk en uitzichtpunt.

Beneden in het dorp staat een gedenkteken. In de 2e WO was hier een belangrijk bruggenhoofd voor de geallieerden. Ook zijn via Dun ontelbare oorlogsdoden afgevoerd naar begraafplaatsen in Frankrijk of naar het land waar ze vandaan kwamen.

Aan het eind van de middag stopten dezelfde mensen op de camping die ik 2 dagen geleden had ontmoet. 's Avonds nog gezellig zitten praten.